Sejtésmájkrém

Belegondoltál már abba, mi lenne, ha a májkrémkonzerv dobozát is meg lehetne enni, és az üdítősflakont desszertként vagy a házhoz rendelt pizza csomagolását előételként elfogyaszthatnánk?

Világszinten a szükségleteiknél mintegy 10 százalékkal több élelmiszert fogyasztanak az emberek, miközben a megvásárolt élelmiszerek majdnem kilenc százalékát hagyják megromlani, vagy kidobják – derítette ki az Edinburghi Egyetem. A legkevésbé hatékony folyamat a haszonállattartásból származó termékek előállítása. A folyamat során betakarított termények összmennyiségnek csak 22%-a lesz fogyasztható állati eredetű élelmiszer. És ennek jelentős részét is kidobjuk.

Az USA-ban a megvásárolt étel 40 százaléka szemétbe kerül.

Az amerikaiak havonta fejenként mintegy 9 kilogramm élelmiszert dobnak ki – állítja a National Resources Defense Council. Egy átlagos magyar háztartás évente egy mázsa élelmiszert dob a szemétbe. Nyugat-Európában ennek akár többszörösét is. A feleslegesen megvásárolt és fogyasztatlanul kidobott élelmiszer értéke önmagában is akár százezres nagyságrendet is elérhet hazánkban évente családonként.

Nem is beszélve a csomagolásról! A nagy távolságokból való szállítás miatt jobban kell védeni és megőrizni az élelmiszereket, a tájékoztatási előírások, a különböző nyelvek egyidejű megjelenítése és marketing okok miatt nagyobb csomagolási felületet kapnak a termékek. A háztartások méretének csökkenése is növeli a fajlagos csomagolási igényt. A fejlett világ mérhetetlen túlfogyasztása nem csak a pénztárcára hat károsan, hanem bolygószinten a környezetre és az egészségre is.

Léteznek innovatív megoldások a hulladék csökkentésére. Van olyan csomagolóanyag, amelyet például nem gyártanak, hanem mezőgazdasági melléktermékből és gombafonalakból növesztenek. Az eljárás során tiszta, allergénmentes csomagolás keletkezik.
Kifejlesztettek kazein illetve pektin alapú, teljesen lebomló vagy fogyasztható csomagolásokat, amelyeket a bennük tárolt élelmiszerrel együtt lehet felhasználni, fogyasztani.

A pazarlással szemben pedig már kialakulóban van a vásárlói igény.

Kutatások szerint a fogyasztók egyre inkább hajlanak arra, hogy az üzletben elfogadják a kevésbé tökéletes élelmiszereket is, például a nem túl esztétikus répát vagy péksüteményeket. A nemzetközi szupermarkethálózatok pedig ennek megfelelő ajánlatokat kínálnak, valamint kampányokat szerveznek a cél érdekében („ugly fruit” mozgalom, együttműködés az Élelmiszerbankkal), akárcsak a hulladék problémára is (használt étolaj visszagyűjtés, üdítős doboz visszaváltás).

Sejthető tehát, hogy a jövő a tisztán előállítható, lebomló, teljesen újrahasznosítható vagy a fogyasztható csomagolásoké lesz. Jó étvágyat!

Téged melyik pont ragadott meg leginkább? Melyikkel vitatkoznál?
Kiegészítenéd valamivel? Számítunk a véleményedre.

Hívj, írj, kattints!

A Delega Management Technológia Kft honlapja

 

 

 

 

 

A cikk megjelent az In-Store Team 2017. márciusi hírlevelében.

forrás: termekmix; hvg; packaging.hu; agroinform.hu; kornyezetért.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.